Aζωτο στα ελαστικά του αυτοκινήτου.
Το άζωτο χρησιμοποιείται αντί για αέρα στη Φόρμουλα 1.
Λογική συνέπεια αυτού είναι να περάσει και στα δικά μας καθημερινά αυτοκίνητα. Θεωρητικά, οποιαδήποτε τεχνολογία από τη F1 μπορεί να περάσει σε αυτοκίνητα παραγωγής, είναι θεμιτή και ειδικά αν δεν εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλειά μας…
ΑΖΩΤΟ στα ελαστικά του αυτοκινήτου.
Το άζωτο ως αδρανές αέριο δε μεταβάλλεται σημαντικά από τη θερμοκρασία και από τις πιέσεις που δέχεται το ελαστικό. Έτσι, διατηρεί σταθερή για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα την πίεση. Σε οδηγικό επίπεδο, το άζωτο προσφέρει καλύτερη συμπεριφορά στο αυτοκίνητο και δη σε γρήγορους ρυθμούς κίνησης, αφού δεν επιτρέπει στο ελαστικό να παραμορφώνεται στιγμιαία. Έτσι, απουσιάζει το γνωστό μαγούλιασμα σε στροφές με μεγάλες ταχύτητες, ωστόσο αυτό επιδρά αρνητικά σε καθημερινές συνθήκες, αφού δεν επιτρέπει στα ελαστικά να απορροφήσουν με την ίδια ευκολία τις πιέσεις που δέχεται η ανάρτηση (πιο απότομο στο όριο και πιο περιορισμένη απορροφητικότητα ανωμαλιών). Το άζωτο τοποθετείται από ειδικό κομπρεσέρ που διαθέτουν αρκετά βουλκανιζατέρ, βενζινάδικα με κόστος 20 ευρώ και για τα τέσσερα λάστιχα. Επίσης, οι πιέσεις του ελέγχονται πάλι μια φορά το χρόνο, ενώ αν χρειαστεί συμπλήρωμα, εκείνο γίνεται δωρεάν.
Τα + του ΑΖΩΤΟΥ
• Διατηρεί την πίεση σταθερή αρκετό χρόνο. Δε διαφοροποιείται η θερμοκρασία του (ζεστά και κρύα ελαστικά).
• Καλύτερη συμπεριφορά σε γρήγορους ρυθμούς
Ο αέρας… Ο ατμοσφαιρικός αέρας είναι μίγμα αερίων, που αποτελείται από άζωτο, οξυγόνο, διοξείδιο του άνθρακα, άλλα ευγενή αέρια, ίχνη υδρογόνου και όζοντος. Ο αέρας, λοιπόν, που τοποθετούμε στα ελαστικά μας, διαθέτει ούτως ή άλλως άζωτο σε μεγάλο ποσοστό, ωστόσο μπορούμε να το αυξήσουμε στο 100%. Το άζωτο… Το άζωτο είναι χημικό στοιχείο, που ανήκει στα αμέταλλα και συμβολίζεται με το γράμμα "Ν". Είναι ευγενές αέριο, άχρωμο, άοσμο και άγευστο και αποτελεί το 77% του όγκου του ατμοσφαιρικού αέρα. Το άζωτο είναι αδρανές αέριο και το μέγεθος των μορίων του είναι μεγαλύτερο από του οξυγόνου.Η συμπεριφορά του αυτοκινήτου αλλάζει προς το καλύτερο όσον αφορά στο κράτημα (μεγαλύτερα περιθώρια πρόσφυσης), ωστόσο αυτό το καθιστά ελαφρώς πιο απόλυτο στο όριο. Επιπλέον, μετριάζεται ελαφρώς η απορροφητικότητα της ανάρτησης και οι κλίσεις του αμαξώματος σε δρόμο με στροφές. Καλό είναι ο οδηγός να συνηθίσει τη χρήση του αζώτου στα ελαστικά του και να επιλέξει εκείνος, αν τελικά θα συνεχίσει να το χρησιμοποιεί ή αν θα το χρησιμοποιεί περιστασιακά, αφού η αντικατάστασή του και πάλι με αέρα είναι εύκολη διαδικασία.
Ο αέρας υπό πίεση χρησιμοποιείται για να φουσκώσουμε τα λάστιχα του αυτοκινήτου μας. Τον αέρα τον βρίσκει κανείς εύκολα σε βουλκανιζατέρ και σε βενζινάδικα και ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί να τον αυξομειώσει -ανάλογα με τις συνθήκες. Ο αέρας σε οδηγικό επίπεδο επιτρέπει στο ελαστικό να παραμορφώνεται στιγμιαία ανάλογα με τις πιέσεις που του ασκούνται (σε στροφές, φρεναρίσματα κλπ), ενώ σε αίσθηση, επιτρέπει καλύτερη απορρόφηση των ανωμαλιών του δρόμου και καλύτερα επίπεδα άνεσης σε σχέση με το άζωτο.
Τα + του αέρα • Τον βρίσκεις εύκολα • Δεν τον πληρώνεις
Περιγραφή πλαϊνών

Μερικές από τις σπουδαιότερες ενδείξεις στο πλαϊνό του ελαστικού.
- Η ένδειξη M+S (M&S ή M-S) σημαίνει ότι το ελαστικό έχει δυνατότητες παντός καιρού .
ενδείκνυται για καταστάσεις βαριάς χιονόπτωσης ή παρόμοιων συνθηκών , ελαστικά με αυτή την ένδειξη είναι καλύτερα από ελαστικά με την ένδειξη “M+S” σε κατάσταση οδήγησης με χιόνι.
- DOT είναι το αρκτικόλεξο από το “Department of Transportation” ο αριθμός μετά την ένδειξη DOT μας δίνει την πληροφορία για την εβδομάδα και έτος παραγωγής του ελαστικού καθώς και το εργοστάσιο / γραμμή και μέγεθος του ελαστικού.
Maximum Inflation Pressure (Μέγιστη πίεση πλήρωσης ελαστικού) είναι η μέγιστη πίεση που το ελαστικό μπορεί να ανταπεξέλθει, Αυτή όμως δεν είναι η προτεινόμενη πίεση πλήρωσης του ελαστικού, Η πίεση θα πρέπει να μην είναι χαμηλότερη από την προτεινόμενη αλλά και υψηλότερη από την μέγιστη η οποία αναφέρεται στο πλαϊνό του ελαστικού.
Πίεση αέρα
Τα ελαστικά του οχήματος σας θα πρέπει να έχουν την συνιστώμενη πίεση από τον κατασκευαστή. Συχνά τα ελαστικά έχουν από 8psi έως 18psi λιγότερη πίεση από τη συνιστώμενη. Αυτό είναι και ο κυριότερος λόγος καταστροφής των ελαστικών! Χαμηλότερη πίεση έχει σαν αποτέλεσμα αντικανονική επαφή του ελαστικού στην άσφαλτο καθώς και κακή αίσθηση οδήγησης και ασφάλειας. Ελαστικά με χαμηλή πίεση αέρα έχουν σαν αποτέλεσμα να παρουσιάζουν υψηλή θερμοκρασία και κλαταρίσματα χωρίς προειδοποίηση.
Ελέγχοντας τακτικά την πίεση των ελαστικών σας στην επιθυμητή πίεση του κατασκευαστή είναι ο ευκολότερος τρόπος για να μειώσετε την κατανάλωση του οχήματος να αυξήσετε την διάρκεια ζωής των ελαστικών σας αλλά και τη ασφάλεια του οχήματος και των επιβαινόντων σε αυτό. Μια χαμηλή πίεση ελαστικών μπορεί να αποφέρει μια επιβάρυνση της τάξης του 10% στην κατανάλωση καυσίμου. Όλο και περισσότεροι Κατασκευαστές οχημάτων τοποθετούν στα οχήματα τους TPMS (Tire pressure management system). Ειδικά στις Ηνωμένες πολιτείες είναι υποχρεωτικό εξάρτημα από το 2009 για όλα τα καινούρια οχήματα που θα πωλούνται. Το ίδιο εξάρτημα είναι υποχρεωτικό σε περίπτωση που το όχημα σας είναι εφοδιασμένο με ελαστικά “Run Flat “.
Πάντοτε ελέγχετε την πίεση των ελαστικών και κάντε διορθώσεις όταν τα ελαστικά είναι κρύα, (Δεν έχουν οδηγηθεί για περισσότερο από δύο ώρες). Ελέγχετε την πίεση των ελαστικών σας ανα δυο εβδομάδες το πολύ, Είναι σημαντικό γιατί αλλάζοντας η εξωτερική θερμοκρασία αλλάζει και η πίεση των ελαστικών, Μια πτώση 10 βαθμών από μετρήσεις που έχουν γίνει έχει δείξει μια μείωση 1psi. Ο μη τακτικός έλεγχος πίεσης και σε συνάρτηση με χαμηλή πίεση των ελαστικών θα αποφέρει υψηλή κατανάλωση καυσίμου, πρώιμη καταστροφή του πέλματος του ελαστικού, επίσης μην ξεχνάτε να ελέγχετε την ρεζέρβα του οχήματος σας, ειδικά πριν από μεγάλες αποστάσεις ή ταξίδια.
Διαστάσεις ελαστικών
Τα ελαστικά επιβατικών εμφανίζονται συνήθως όπως : 215/65R15 89H
- Η ένδειξη 215 είναι το πλάτος του ελαστικού εκφρασμένο σε χιλιοστά όταν αυτό είναι τοποθετημένο στην ζάντα των ανάλογων διαστάσεων, η μέτρηση είναι από πλαϊνό σε πλαϊνό, διαφορετική διάσταση ζάντας επιφέρει διαφορετική μέτρηση.
- Η ένδειξη 65 είναι γνωστή σαν “Profile” η οποία μας δίνει την εκφρασμένη απόσταση ύψους του ελαστικού (επίπεδο ‘ασφάλτου με ζάντας) δια του πλάτους του (215) πολλαπλασιαζόμενη επί τοις εκατό, πιο απλά 65% από 215 χιλιοστά δηλαδή 139,75 χιλιοστά προφίλ ελαστικού (215/139,75*100)
- Η ένδειξη “R” προέρχεται από την αγγλική λέξη “Radial” που σημαίνει ελαστικό με ακτινωτό ενισχυμένο σκελετό με διάταξη 90 μοιρών στην κεντρική νοητή ή μη γραμμή του πέλματος του ελαστικού. Υπάρχουν επίσης οι ενδείξεις “B” belted διάταξη σκελετού ενίσχυσης σε ζώνες καθώς και η «D» Diagonal κατασκευή του στρώματος σκελετού ενίσχυσης του ελαστικού σε μοίρες διάταξης λιγότερες από 90 που είναι της Radial.
- Η Ένδειξη 15 δηλώνει την διάμετρο της Ζάντας εκφρασμένο σε ίντσες (1 Inch = 2,54 mm)
- 89 είναι ο δείκτης φορτίου του ελαστικού (Δείτε παρακάτω πινάκα αντιστοιχίας), 89=580 κιλά.
- “H” είναι η ένδειξη δείκτη ταχύτητας (Δείτε παρακάτω πίνακα αντιστοιχίας), “H”= 210 χιλιόμετρα/ ώρα
Δείκτης ταχύτητας
Ο δείκτης ταχύτητας κάθε ελαστικού είναι η μέτρηση στην μέγιστη ασφαλή ταχύτητα με συγκεκριμένο φορτίο κάτω από προσδιορισμένες συνθήκες, είναι επίσης μια ένδειξη του πώς το ελαστικό συμπεριφέρεται σε χαμηλότερες ταχύτητες. Ένα ελαστικό με υψηλό δείκτη μπορεί να μας βελτιώσει την αίσθηση οδήγησης ακόμη και σε ταχύτητες των 80 km/h . Παρακάτω διατίθεται ένας πίνακας με τους βασικούς δείκτες ταχύτητας
Q |
= |
99 MPH, 160km/h |
S |
= |
112 MPH, 180km/h |
T |
= |
118 MPH, 190km/h |
U |
= |
124 MPH, 200km/h |
H |
= |
130 MPH, 210km/h |
V |
= |
149 MPH, 240km/h |
Z |
= |
149 MPH, 240km/h and over |
W |
= |
168 MPH, 270km/h |
Y |
= |
186 MPH, 300km/h |
Δεν είναι προτεινόμενο να αλλάζετε τα ελαστικά με αντίστοιχα με χαμηλότερο δείκτη ταχύτητος από αυτόν που ορίζει ο κατασκευαστής του οχήματος. Η αλλαγή αυτή μπορεί να επηρεάσει την συμπεριφορά του οχήματος και σε κατάσταση ανάγκης να συμπεριφερθεί εκτός προδιαγραφών. Επίσης ποτέ να μην τοποθετείτε ελαστικά διαφορετικών δεικτών μεταξύ τους στο όχημα σας.
Εναλλαγή ελαστικών
Επειδή κάθε στιλ οδήγησης και χρήσης του οχήματος διαφέρει από οδηγό σε οδηγό ή από χρήση σε χρήση τα ελαστικά δεν φθείρονται ομοιόμορφα όλα μαζί. Είναι σημαντικό να εναλλάσσονται τα ελαστικά κάθε 10000 με 15000 km. H εναλλαγή αυτή των ελαστικών μεταξύ τους διαφέρει από το είδος του οχήματος που οδηγείτε. Το καλύτερο από όλα είναι το εγχειρίδιο χρήσης του οχήματος από τον κατασκευαστή.
Ιδιαίτερη προσοχή σε οχήματα που έχουν διαφορετικές διαστάσεις πίσω τροχών από τους μπροστινούς, καθώς επίσης και σε ελαστικά τα οποία έχουν προκαθορισμένη φορά περιστροφής. Τα μεν πρώτα γίνονται εναλλαγή στον ίδιο άξονα δεξιά – αριστερά και τα δεύτερα μπορούν να κάνουν εναλλαγή μόνο μπρος – πίσω στην ίδια πλευρά τροχών.
Δείκτης φορτίου
Η ένδειξη φορτίου για ένα ελαστικό μας δίνει το μέγιστο βάρος το οποίο μπορεί το κάθε ένα να υποστηρίξει, παρακάτω παρατίθεται πίνακα αντιστοιχίας δείκτη-φορτίου
Δείκτης φορτίου |
(Lbs) |
(Kgs) |
60 |
551 |
250 |
61 |
567 |
257 |
62 |
584 |
265 |
63 |
600 |
272 |
64 |
617 |
280 |
65 |
639 |
290 |
66 |
662 |
300 |
67 |
677 |
307 |
68 |
695 |
315 |
69 |
717 |
325 |
70 |
739 |
335 |
71 |
761 |
345 |
72 |
783 |
355 |
73 |
805 |
365 |
74 |
827 |
375 |
75 |
853 |
387 |
76 |
882 |
400 |
77 |
908 |
412 |
78 |
937 |
425 |
79 |
964 |
437 |
80 |
990 |
450 |
81 |
1018 |
462 |
82 |
1047 |
475 |
83 |
1074 |
487 |
84 |
1102 |
500 |
85 |
1135 |
515 |
86 |
1168 |
530 |
87 |
1201 |
545 |
88 |
1234 |
560 |
89 |
1278 |
580 |
90 |
1323 |
600 |
91 |
1356 |
615 |
92 |
1389 |
630 |
93 |
1433 |
650 |
94 |
1477 |
670 |
95 |
1521 |
690 |
96 |
1565 |
710 |
97 |
1609 |
730 |
98 |
1653 |
750 |
99 |
1708 |
775 |
100 |
1764 |
800 |
101 |
1819 |
825 |
102 |
1874 |
850 |
103 |
1929 |
900 |
105 |
2039 |
925 |
106 |
2095 |
950 |
107 |
2149 |
975 |
108 |
2205 |
1000 |
109 |
2271 |
1030 |
110 |
2337 |
1060 |
111 |
2403 |
1090 |
112 |
2469 |
1120 |
113 |
2535 |
1150 |
114 |
2601 |
1180 |
115 |
2679 |
1215 |
116 |
2750 |
1250 |
117 |
2833 |
1285 |
118 |
2911 |
1320 |
119 |
2999 |
1360 |
120 |
3080 |
1400 |
121 |
3197 |
1450 |
122 |
3308 |
1500 |
123 |
3410 |
1550 |
124 |
3528 |
1600 |
125 |
3638 |
1650 |
|